måndag 15 oktober 2007

Manlig och fånig - ojämnheter i språket

Idag pratade vi om det tyska språket på lektionen (som alltid), och min lärare sa:
"Många anklagar tyskan för att vara ett kvinnofientligt språk."
För att ge oss ett exempel sa han:
"Ta ordet Mann (man) och gör det till ett adjektiv."
Ok, Mannlich - manlig. Easy pankake..
"Ta sedan ordet Dame (kvinna) och gör det till ett adjektiv."
Och då blev det Dämlich - som betyder dum eller fånig.

Det är inte alltid så lätt att bara ta ett ord och vända på det lite grann. Betydelsen kan bli helt annorlunda än vad man har tänkt sej. T.ex. skrev jag i mitt förra inlägg om vaginalringar, och då undrade en i kommentarerna om det också gick att lämna in penisringar på apoteket - allt för jämställdhetens skull!

För er som inte förstår: vaginalring=preventivmedel, men penisring=sexleksak. (Jag måste också påpeka att han skämtade..)

Ord och betydelser, inte alltid så lätt.

Precis som med lång och kort. Här säger man inte att man är lång eller kort, man säger stor eller liten. Men för mej betyder ju stor kraftig, och liten späd. Så om en person är kort men tjock (i Sverige skulle man antagligen sagt kort men stor) måste man säga liten och tjock. Det går inte att undvika ordet tjock. Man kan inte säga det smidigt, som i mitt älskade Sverige..

Haha! Tack för förslagen på svensk mat! Jag fastnade direkt för Amandas förslag: pyttipanna, så det blir det imorgon - med hemlagade svenska Fleischbällchen (köttbullar) som jag slet med i köket idag.

Fick faktiskt en hel del uppmärksamhet, för för en gångs skull var det jag som var flitig och de andra var lite latare. 2:a våningen är annars hemvisten för alla möjliga kulinariska läckerheter, och då brukar jag vara den som sticker ut på ett negativt sätt, efter som jag (när det är en bra dag) endast lägger ribban på svårighetsgraden vegetarisk pastasallad..

Och en kille sa "Ah! Köttbullar!" Han kunde svenska, för hans ex kom från Kalmar! Vilka sammanträffanden! Han pratade riktigt bra -ungefär lika bra som jag pratar tyska, tror jag- och han är intresserad av ishockey. Folket här blir bara mer och mer intressanta..

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, jag reagerade faktiskt på den kommentaren tidigare idag :) Svenskan är inte heller helt jämnställd, men möjligtvis något bättre än tyskan......