fredag 5 oktober 2007

Skolans hemliga terrorarmé

Igår fick vi ett provdatum: fredagen den 9 november kommer vi att ha tyska-grammatik-tenta a la grande. Idag är det exakt 5 veckor kvar, så det är bara att jobba på.

Nu har jag blivit lite mer ambitiös. Jag hängde på Johan och Kristofer till Sowi (ett annat universitet med ett stoooort bibliotek där man kan plugga). Jag satte mej ned i lugn och ro och arbetade, sakta men säkert, igenom 100 passivum-meningar ("huset blir byggt av X", istället för "X bygger huset"). I början var det lätta meningar som innehöll ord som: paket, pressen, citera, reporter.
Men, sedan kom lite mer annorlunda ord:

angripa
trupp
övefalla
blåmärken
tillfoga ngn sår
bankrånare
inta
upprätta barrikader
avsätta
medeldistansrobotar
konflikt
marschorder
reservdelar
förvägra tillträde

Tjaa... väldigt användbara ord som jag kommer att behöva i min vardagliga tyska - eller vad säger ni? Man börjar ju undra: "Är vi verkligen här för en tyska-kurs, eller finns det något helt annat, mörkare bakom...?"
Nej, det är verkligen bara otroligt kul att ha en sådan insatt och spontan lärare som Bengt. Jag vet inte varför, men han har liksom en förkärlek till grammatik-exempel som inte andra lärare skulle välja. Häromveckan pratade vi om imperativ: befallning "sitt!" "stå!" och då tar Bengt det udda exemplet: "Men säg så här: Ni kommer in på banken och ska råna den - vad säger ni då?" alla börjar skratta, och Bengt fortsätter "Lägg er ned! Men, eftersom ni inte känner folket på banken måste ni säga det med Ni-tilltal, för annars är det inte hövligt."

OK, så vi rånar en bank och viftar med en pistol i folks ansikten och sedan kommer de som ligger på golvet bli förolämpade av att vi inte sa "Ni"??? Ja, Bengt han är rolig han. Vidare använde han också exemplen: "Skjut mej inte!" och "Sno inte min hund!"

Det allra sista momentet vi gick igenom var komparativ - fin, finare, finast. Då skulle Bengt visa på skillnaden mellan tyskan och svenskan, för tyskan har inget mer och mest. Genom hela grundskolan har alla mina lärare använt sej av ordet "fantastisk" för att demonstrera detta:

Fantastisk, mer fantastisk, mest fantastisk.

Men inte Bengt. Han väljer istället ordet "kriminell" och skriver upp:
-A är kriminell, B är mer kriminell, C är mest kriminell.


Nej, Bengt är ingen fara för vårt samhälle. Han bara brinner för det tyska språket och är världens mest engagerade lärare. Då blir det så ibland att man tar de ord som bara råkar ploppa upp i huvudet. Att det mestadels är bankrånare och medeldistansrobotar som i de ögonblicken vilar på Bengts tungspets, ja, det är väl inte värre än att jag tycker om att se på någon amerikansk actionfilm då och då.
Dessutom är det ju lite roligare att skriva "Trupperna blir angripna om natten." än "Paketet blir hämtat i tid." Och, jag har sagt det förut, men jag säger det igen: Jag är här för att lära mej! ..och jag har en känsla av att "inrätta barrikader" kommer att sitta i mitt huvud bra mycket längre än "järnvägsvagn"...

(och förresten: den 3:e Oktober blev jag senare även bjuden på kvällsmat -pasta och skinsås- av min rumskamrat. Det kommer ta låååång tid innan en sån bra dag kommer igen..)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! har en såndär galet lång håltimma (4,5 h) fastnade såklart vid datorn o kolla tillbaka lite å gamla blogg-inlägg hos folk. Okej, vad jag skulle säga egentlgien va att när jag läste det hrä inlägget första gången höll jag på att trilla av stolen av skratt...(historien upprepades under veckan för några vänner) hihi, du har så himla gött sätt o skriva på!
kramar'12