fredag 19 oktober 2007

"Österrike, det ligger väl i Skåne.."

Igår pratade jag och Carina (min rumskompis) om allt möjligt. Vi pratade i nästan två timmar, och det var riktigt trevligt. Vi kom in på ämnet underliga människor, och det finns verkligen några få som har stor chans att kamma hem priset "världens konstigaste person", och det roliga är att jag och Carina känner dem allihop!

Vi har ju t.ex. Berndt på vår våning. En tysk som kan allt (läs: ingeting) och mer än gärna vill dela med sej av sina kunskaper. Min rumskompis läser medicin, men för henne skulle han självklart förklara varför det är bättre att läsa matematik än medicin (hmm, undrar vem som läser matematik...) och att alla medicinstudenter i princip är dumma i huvudet.
Sedan har ju Berndt mycket livserfarenhet också - han har ju t.ex. varit i Finland. Och i Finland super alla och de är deprimerade också, hela bunten. Därför skulle ju Berndt förklara för moi att alla svenskar också super som svin och är deprimerade. Och alla svenskar dricker vodka, hela tiden. Tänk vad mycket jag lär mej av den där Berndt. Jag har bland annat lärt mej att det är mörkt dygnet runt i hela Sverige, året om. Ja, Berndt kan han..

När vi väl var inne på alla konstiga människor var jag bara tvungen att berätta om den konstiga personen jag träffade i Luleå:
När jag och Josef var i Luleå i augusti slog det mej helt plötsligt att "om en vecka åker Josef till Sjövik, och då kommer vi inte att ses på 4 måndader." Jag har nog aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Alla frågade hur jag mådde och varför jag var ledsen. Alla andra som var runt omkring mej förklarade då att "Ellinor ska åka till Österrike, långt bort från Josef." (För om jag hade svarat hade jag bara tänkt en massa och börjat gråta ännu mer, hur det nu ens skulle kunna vara möjligt..) De flesta svarade något i stil med "Oj, men det klarar ju ni!" och det kändes ju betryggande, men en person sa så här: "Jaså, Österrike, men det ligger ju inte så långt bort. Det ligger väl i Skåne någonstans?" och han var HELT allvarlig -Jag tror aldrig att jag har skrattat så mycket i hela mitt liv! Tack, idiot, för att du fick mej att skratta en stund!
"Nej, hon ska till landet Österrike."
"Jaha, landet, jaja." Precis som att landet Österrike är det sista man tänker på när någon säger Österrike...

När jag berättat det började vi prata om hemlängtan, och Carina berättade att förra året hade hon en massa hemlängtan hela tiden, men att i år känns det bättre "För jag trivs mer med skolan, och med staden, och så är ju du här." Hon är så snäll!
För övrigt blev pyttipannan en hit, och nästa vecka ska vi laga schnitzel ihop!

1 kommentar:

Anonym sa...

ett roligt minne. dessutom ligger öserrike utanför skurup för att vara mer exakt på vad denna långhåriga man med pippiknapp på väskan sa.