tisdag 2 oktober 2007

Het Ellinor på utekväll igår

Ja, jag kanske inte är lika charmig när jag pratar tyska som när jag pratar svenska, eftersom ordförrådet har sina brister, men det var inget som stoppade mej igår när det var Erst-Semester-Party (Universitetsstudierna börjar = fest) på Theresien Bräu i Innsbruck igår.

Det var fullt med folk överallt och jag och två svenskar, Malin och Andreas, var glada över att vi överhuvudtaget hittade ett bord att sitta vid. Vi hamnade mitt bland ett killgäng. Andreas, social som få, hittade självklart en ny kompis direkt och började prata en salig blandning av engelska/tyska/svenska med Mannfred, som tydligen studerar offentlig ekonomi. Det var precis som Julia sa: "Han blandar verkligen friskt!" (Andreas och språken alltså, inte Mannfred med sin ekonomi...)

Eftersom det var universitetsstartsfest var det en massa studenter där. Jag kände mej inte lika social, utan pratade mest med Malin. Sedan bjöd ju faktiskt Andreas språkkunskaper på en del underhållning också.. Efter ett tag försvann Malin iväg på toa, och inte långt senare tog Andreas sej också en svängom i lokalerna. "Nej", tänkte jag "nu får jag minsann ta och prata lite tyska". Så jag pratade endast tyska i en sisådär 2 timmar med Michael och Stefan, som kommer från Südtirol, Italien. Vi pratade om allt möjligt: studier, språk, fotboll, ishockey..

De var verkligen jättetrevliga, och tydligen tyckte de att jag var trevlig också, för de bad om min msn sedan när jag skulle gå. De hade (tro det eller ej) kul ihop med mej - när jag pratade tyska! Och de förstod dessutom allt jag sade, till skillnad från min rumskompis. För en del här förstår verkligen inget av vad man säger. Här pratar de nämligen dialekt, och eftersom vi svenskar har lärt oss att prata Hochdeustch (tyskans motsvarighet till rikssvenska) i skolan är många ljud och ord annorlunda. Många av de som inte förstår vad vi svenskar säger förstår inte heller en person som kommer från norra Tyskland, och de har ändå tyska som modersmål..

Igår fick jag en komplingang från min rumskompis (som för övrigt heter Carina, och hon förstår faktiskt en del av det jag säger). Hon sa att hon tyckte att jag inte hade någon svensk brytning! Självklart uttalar jag inte allt perfekt, men enligt henne kan man absolut inte höra att jag kommer från Sverige. Så, jag gör framsteg, och det känns skönt att veta.


Något som däremot känns lite surt för mej är att det faktiskt är billigare här att inte dricka alkoholfritt när man är ute. Igår (men det var specialpris) kostade en stor öl 2€, det är mindre än 20 spänn! Så, igår blev det öl för min del.. Men för mej var det faktiskt gratis, eftersom gentlemannen Andreas bjöd (ja: han är både social och hövlig! -och singel.. Amanda: han kanske kan ersätta Motorola-killen..?). (http://gottisbarn.blogg.se/1191092803_lgesrapport.html)

Och innan jag avslutar mitt inlägg måste jag påepka att jag charmade killarna på Theresien Bräu endast med det tyska språket och utan flörtiga leenden, blinkande ögon eller kroppskontakt (om man inte räknar italienska hälsningskyssar på kinderna). Way to go Ellinor!

Inga kommentarer: