lördag 20 oktober 2007

Falsk som vatten

"Too many people spend money they haven't earned on things they don't need to impress people that they don't like" Will Smith.

Nu är det dags att vakna upp: Det är bara du som bestämmer vem som dömer dej. Om det är du, din bästis, dina föräldrar, Gud eller Allah - it's up to you..
Varför ska vi då imponera på alla andra hela tiden?
Och det jag stör mej mest på nu är faktiskt inte prylhysterin (som speglas i citatet), utan faktiskt att folk ska låtsas vara så himla ansvarstagande och duktiga.

Jag är med i en community på nätet som heter Facebook. Där kan man gå med i olika causes. Jag valde med omsorg, och gick med i Stop Global Warming och Fair Trade.
Nu är ju inte jag världens mest aktiva anti-växtuseffekten-person, och jag köper inte alltid Fair Trade-produkter: men jag försöker.

Man kan bjuda in folk till de causes man är med i. Jag har bjudit in en del, och några har tackat ja och gått med. Sedan har jag också fått en del inbjudningar:
Stop animal testing
Stop trafficking
Find a cure for Breastcancer
Find a cure for Leucemia
Save Darfur
Stop HIV/aids
Ecpat
Amnesty

..och allt annat du kan tänka dej.
Jag säger inte att det är dåligt, men det är för mycket! Det finns bara en av mej (.. *sjungande*: "..och det är jag", hihi) och jag kan inte vara engagerad överallt. Det värsta är att det faktiskt finns folk som är med i över 10 olika causes!
Jag är med i mina två causes för att visa vad jag står, men också för att visa att jag aktivt tänker på det, och (förhoppningsvis) gör skillnad.

Tänk själv! Varför är du med i en cause och vilken skillnad gör just du???
Men.. det ser ju så fint ut på proil-sidan på communityn. Varför var med i en liten futtig cause och faktiskt göra något, när man kan vara med i 20 och bara glänsa?

Men Rosa Bandet tar ändå hem priset på facebook. Det kostar ingenting att gå med, och sedan får man ett tjusigt Rosa Band på sin profil, där det står hur många vänner man bjudit in, och hur mycket pengar man har donerat.

Och vad får man läsa i 99% av fallen: "Rosa Bandet: X har bjudit in 0 vänner och donerat 0 kronor"
Woooow *applåder* ..Den där X är allt något extra.. (kunde inte låta bli)

Nej, skärpning!

PS: Jag har inget emot Rosa Bandet, bara facebook-idioterna som inte har förstått meningen med det...

Inga kommentarer: