fredag 12 oktober 2007

Varför är allt omvänt i den här staden?

Vi svenskar har pratat om det många gånger: Folket i den här staden är oftast väldigt hjälpsamma, undantagen är de som jobbar inom serviceyrken. Helt bakvänt.

Idag fick jag ytterligare bevis för det. Jag köpte en cykellampa på Baumarkt för 15€, och när jag kom hem och packade upp den var den sprucken i plasten på ena sidan. Jag åkte direkt tillbaka med den, och fick ett tillgodokvitto och skulle bara hämta en likadan lampa. Men tror ni inte lampan som jag ville ha var SLUT?! Självklart har Innsbrucks största byggvaruhus inte något lager (va?!) och att det skulle komma nya lampor någon gång i nästa vecka var ju bara en helt urlöjlig idé från min sida. Nej, sörru: här får man in cykellampor en gång om året, och när de är slut så är de slut!

Jag frågar killen (som verkade ha IQ 60, men ändå dumförklarade mej stup i kvarten), som säger "Hepp, då får du väl ta en annan lampa då." "Men jag vill ju ha den här lampan - annars hade jag inte köpt den från början!" Jag vill inte ha en lampa med batterier, jag vill ha en sån där lampa man bara laddar genom att snurra på en spak i 30 sekunder innan man ger sej iväg. Ska det vara så svårt?!

Till slut hämtade jag en annan lampa, som man kunde ladda genom vägguttaget. Den kostade lika mycket, men när jag kom fram till kassan visade det sej att den var 5€ dyrare. Idioterna klarar inte ens av att hänga grejerna (och prislapparna) på rätt ställe. Jag vägrade att betala mer pengar och krävde pengarna tillbaka. Sedan åkte jag till Bauhaus (ett annat stort byggvaruhus) och där sålde de ALLT (sadlar, däck, reflexer, bakljus) UTOM framljus. Vad i hel...-a fridens namn?

Sista utvägen var den dyra proffscykelaffären nära studenthemmet. Där köpte jag fram- och bakljus för 19€, men de måste ha batterier (AA + AAA) för att fungera. Som tur är har jag batteriladdare (tack mamma!). Men där var de i alla fall riktigt hjälpsamma, till skillnad från alla andra idiotiska försäljare/kassörskor/informatörer/you name it i den här staden.
En annan grej som är dålig med det här är att hela dagen har gått åt till det, så nu har jag inte fixat ett nytt lösenord - bilderna får vänta till på måndag...
Det enda positiva är att jag har hittat en billig mataffär som ligger nära där jag bor.

Inga kommentarer: